Afdelingsavond Tanrdam  14 februari 2018.

De techniek kwam weer aan de orde en zo werd het met Han van Rijen een avond waar alle remmen los gingen. Aan de hand van het werkplaatsboek en gereedschap dat  de gereedschapsbeheerder  Ad meebracht werd aan 16 deelnemers duidelijk gemaakt wat de procedure bij het onderhoud van de remmen der Traction moet zijn. Ooievaarskuitenvet kwam ook nog ter sprake, summier aanbrengen op delen zodat de trommel en remsegmenten niet bezoedeld worden.

Op Youtube internet is er een video van: de 4 cilinder  zie https://www.youtube.com/watch?v=ENsMYtpnIhY en 15 six: https://www.youtube.com/watch?v=lbJvE_7Mh7k

Han showde ook een verbouwde bougie met aansluiting voor luchtdruk om de moteur te testen. De moteur van de Dyane van Chiel werd getest op compressiedruk door de motor te starten met een drukmeter op een bougiegat,. Er zat enig verschil in de compressiedruk van rechter en linker cilinder maar dat mag de pret niet drukken want de Dyane heeft nog een aardige kruissnelheid. Een schot olie in de cilinder leverde een prima compressiedruk op. Het zoeken naar de verloren vonk daarna had geen resultaat, zelfs niet nadat de bougie was teruggeplaatst.

Een inventarisatie naar liefhebbers voor een technische  contrôle en/of taxatie op zaterdag 14 april leverde 7 liefhebbers op. Totaal staan er nu 8 voor de contrôle genoteerd dus moet het niet veel gekker worden; dan wordt het nog nachtwerk voor de keurmeester. Met woorden van dank aan  Piet, Han en Ad gingen de enthousiastelingen rond  22.30 uur huiswaarts. Piet en Han konden thuiskomen want ze kregen tulpen uit Sommelsdijk.

Woensdag 28 februari was bestuursvergadering  i.v.m. inrichten stand Tan op Citromobile en andere bestuurszaken.

Woensdag 14 maart stond Ton Schram genoteerd met presentatie Elektriciteit deel 2 in Zwijndrecht Dat werd vonken trekken, of soms ook weer niet als er draadbreuk is.

Voorzitter Piet behandelde wat afdelingszaken en nieuws en verwelkomde: de afdelingsleden;Ton Schram voor zijn presentatie Electra deel 2; Ton van Leeuwen met partner. 

Ook gevraagd om niet te vergeten aan te melden voor de ALV in april en aanmelden als commissielid en hulp bouw Stand Tan op Citromobile. 

Omdat er een paar maanden tussen deel 1 en deel 2 zat heeft Ton Schram eerst een terugblik gegeven op wat er de eerste keer behandeld is.

Daarna heeft hij het tweede deel behandeld wat ging over het opsporen van storingen, de controle van je bedrading, het maken van aarde  voorzieningen tussen de spatborden en de carrosserie. Waar en waarom er weerstand ontstaat in meerdere verbindingen. Waarom en waar zekeringen plaatsen. Het was een boeiende en leerzame avond.

Met voorbeelden van onderdelen heeft hij laten zien waar gebreken kunnen ontstaan, dat zekeringen soms op de meest vreemde plaatsen zijn ingebouwd in een Traction en met een oude kabelboom heeft hij  laten zien dat bij praktisch iedere Traction ouder dan 60 jaar de kabelboom aan vervanging toe is omdat de isolatie deels of geheel verbrokkeld is en geen goede bescherming tegen brand geeft.

Na bedanken Ton Schram en andere aanwezigen wenste Piet een ieder goeie thuisreis. 

 

Zondag 25 maart was de openingsrit van het seizoen door Ad met assist Jan vanuit Geervliet gepland.De rit ging door een vergeten stuk Holland , dan bezoek ondergronds in het Atlantikwallmuseum Hoek van Holland en eindigde met een drankje en hapje  in een restaurant.

Voorjaarsrit 25 maart 2018, Afdeling Tan Rotterdam.

Verzamelen bij de molen in Geervliet stond in de uitnodiging. ”wie het eerst komt het eerst maal” was bij Ad in Geervliet niet van toepassing. Alle 21 gasten kregen gebak met Tan Rotterdam Logo !!! en koffie met krentenbrood. Voordien werd op de parkeerplaats bijgepraat. Piet Kok speechte o.a. over de afdelingsbijeenkomsten en deed nog een oproep voor bezetting Stand TAN op Citromobile voor 5 mei waarop Govert reageerde. Nog 1 koppel en de bezetting is dat weekend geregeld.

Ad Besems en Jan Watts hadden een attractieve route uitgezet over Voorne-Putten langs wijdse landerijen en door kleine dorpjes.  Simonshaven kennen de mensen wel maar wie heeft er wel eens van Biert gehoord.?  De route bracht de 11 automobielen waarvan 8 tractions en 3 van andere signature naar de pont in Rozenburg.

Tsja de moderne tijd, zelf een kaartje kopen aan de hand van plaatjes en toetsen met de zon op het scherm valt niet mee. Pinnen daar of een kaartje kopen op de pont maar hoe krijg je de slagboom dan open ?  Weer een ervaring rijker.

De routebeschrijving bracht ons naar Maassluis. Piet ging de brug over en dan rechts, anderen daar achter gingen voor de brug naar rechts en liepen vast .Oefening keren in een de nauw parkeerhof met naam De Put ,het lijkt ganzenborden wel. Of dat een test van de ritmeesters was vertelt het verhaal niet.

Na ’t Woudt liep het fout en was er een omleiding waardoor de route geblokkeerd was en het niet goed kwam. Onderweg met tractionisten verzameld en besloten op de navigatie naar Hoek van Holland te rijden.

Daar kon voor het Atlantikwallmuseum geparkeerd worden.  De gidsen vertelden tijdens de rondleiding van de geplitste groep de geschiedenis van de bunker en het gebruik. Het kanon kon destijds op 1800 meter precisievuur geven. Gevochten is er niet in WO II, dat gebeurde toen in Normandie”.

 Een korte film liet de historie zien van de reden van de bouw van de  bunker, als onderdeel van de 5000 km lange Atlantikwall van Noorwegen tot Spanje. De bezoekers waren zeer geinteresseerd en sommigen daalden zelf af in de ruimte voor granaathulzen waar vitrines stonden die met byzondere zaken ingericht waren.

Na wat prietpraat bij het kanon voor het museum nodigde Ad ons uit voor een hapje en drankje in het nabijgelegen restaurant, waarvan ruimschoots gebruik gemaakt werd.  Als dank voor het organiseren van de zeer geslaagde voorjaarsrit met  koek en zopie; een mooie route ; een interessant museum en gezellige afsluiter kregen Ad en Jan een attentie van de Afdeling. Daar Jan niet mee kon doen met de rit zou Ad zorgen dat de attentie bij Jan terecht zou komen. Net als de rest, dat kun je aan Ad wel overlaten.

Zaterdag 14 april Technische Controle door Han van Rijen en Taxatie door Jack van der Hoek uit Zwartewaal bij garage Citrouw, Marconiweg 16, Dordrecht. 

Zondag 22 april is de ALV te Groesbeek (Landelijk Evenement)  met aanbod en inventarisatie gegadigden samenrijden vanuit benzinestation BP Rijksweg A15 Ridderkerk.

Vrijdag 4 mei inrichten,  weekend 5 en 6 mei presentatie en zondagavond 6 mei afbreken Stand TAN Citromobile 2018.