Een situatie als deze is te voorkomen, niet altijd, door je Traction af en toe te laten zien aan vreemde ogen. Getrainde vreemde ogen, van de mannen van de Technische Controle. Vrijblijvend, met een enorme ervaring aan vergelijkingsmateriaal, en discreet geven ze aan hoe de staat van de auto is. Van binnen en buiten, van voor tot achter, ze zien meer dan je van te voren had kunnen bedenken. Voorbeeldje: tijdens de winterslaap gebruik ik een druppellader om de accu op peil te houden. Daarbij had zich een bloemkoolachtige structuur gevormd op één van de accupolen. Terwijl ik nauwgezet maandelijks het vloeistofniveau in de accucellen checkte, was de accupool aan mijn aandacht ontsnapt. Nog een voorbeeld: bedrading was vernieuwd, één stukje krimpkous had niet de krimp-behandeling gehad, de Technische Controle bracht het aan het licht. Nog een voorbeeld: bij het her-monteren van de uitlaat was de uitlaat vlak voor de ochtendkoffie effe provisorisch met een tie-ripje vastgezet. Na de koffie, met wat erbij, en nog een koffie, weer vrolijk verder met monteren in een andere hoek van de auto. Tie-rip totaal vergeten. Nog tijdens de technische controle is de uitlaat correct bevestigd.

Denk vooral niet “Mij overkomt dat niet!” Ook als je auto in perfecte staat verkeert, wil je dat dan wel bevestigd zien door de experts. Maar meestal is er na een jaar of wat recreatief rijden wel iets aan de hand, wat je zelf over het hoofd had gezien.

Daarnaast is het zo dat de afdeling waarbij je bent aangesloten een extra bedragje per gekeurde auto krijgt vanuit het landelijk kader. Zo’n keuring kost jezelf niets. Alleen maar voordelen dus.

 

{gallery}2025/TCC{/gallery}