Afdelingsnieuws Tan Rotterdam uitgave Traxion 1 mei 2020.

Het Afdelingsnieuws is dat er geen nieuws is. I.v.m. de coronavirusepidemie zijn alle afd. activiteiten afgezegd/uitgesteld en dat zal nog wel even zo blijven. Na een geslaagde afdelingsavond bij Peter Pronkhorst keken we uit naar vervolgactiviteiten. De ontwaakdag, 14 maart remvloeistofverversen bij garage Huijgen te Barendrecht (8 aanmelders) en Openingsrit 21 maart door de Krimpenerwaard (15 equipes waarvan 1 x afd. Den Haag en 1 x afd. Midden) naar de onderdelenmarkt te Zevenhuizen. De markt is logischerwijs door Afd. Den Haag afgezegd; e.v.t. later te plannen nieuwe datum. Reacties na afmelding: “Jammer edoch verstandig.” Menig tractionist zit in de gevarenzone en dit is ook een vorm van ledenbehoud om de ledenaanwas door verjonging ledenbestand niet in de wielen te rijden.. De heer Neet had zijn uiterste best gedaan met de voorbereiding en de route. De plakken cake waren al bijna aangesneden en de kaasboerderij had de kazen voor de lunch nog eens gekeerd. Ondertussen wel koortsachtig overleg in het bestuur m.b.t. het Jaarfeest 13 september 2020. Hoewel, koortsachtig is niet goed in deze virustijd. Plan B lag op tafel en werd doorgenomen. Draaiboek Noord van ALV 2019 en draaiboek van Ad uit 2010 (allemaggies wat een jonge goden nog allemaal) over en naast elkaar gelegd. Dank daarvoor.Enige imponderabilia zijn debet aan het voltooien van het eindproduct.Vanwege de uitstel ALV, die 26 april gepland was, is de vraag van het HB om de ALV ook op 13 september a.s te houden. Dat wordt weer “hoge trapezewerk”. Onze nieuwe leden Henk en Irene met hun pas aangekochte voiture schrijven me regelmatig over hun belevenissen met de Trax : met hun toestemming een stukje proza over hun 1e ritten febr/mrt 2020.Dat is dan weer voor de meesten onder ons een dejaaa-voe zoals de amerikanen zeggen.

Beste Ron,

Vrijdag en zaterdag jl. zijn Irene en ik voor het eerst zonder begeleiding van verkopers, etc met onze Traction op pad gegaan. We stonden stram van de zenuwen, al was het niet het allerspannendste dat ik ooit had meegemaakt. (Wat dan wel? Eerste parachutesprongen, eerste duiken in de Noordzee, komen bij me op). Stonden de kleppen nog wel goed, zouden we niet een vlok ethanol-residu in het filter krijgen, hadden we nou een homokinetische versnellingsbak, wat? hoe?

Na drie keer starten - niet aan “Starter” maar “D” van démarreur- liep de motor, zij het wat hortend, maar de buitentemperatuur van 4 graden had zich diep in het traction-gestel genesteld. Beetje gas bij, en zelfs met de banden op 2 bar was het nog wat zwaar sturen, dus dat moet wat hoger (ja, 2,3 bar zegt Han).

Het eerste ritje was ongekend spannend, richting Bergschenhoek vanuit de Molenlaan, en dan naar Monte Cervino, in het Bergsche Bos. Na volle zeventien kilometers, kwamen we weer bij de garage aan. Irene bedient de richtingaanwijzers en rapporteert naderende fietsers.

De dag daarop wilde ik revanche. Zo’n Traction moet ik toch de baas zijn! Extra vroeg opgestaan, na half elf zou er regen komen, dus negen uur in de garage, check - check, en de wereld in. Na een tien kilometer kwam de motor beter op temperatuur, en kwam ik zelf ook wat beter in balans. Zelfde ritje als de dag ervoor en dan nog relaxt wat meer, totaal 37 kilometer. Zelfs het schakelen ging wat soepeler. Het ritje was Molenlaan, via Bergsche Bos naar Bleiswijk, dan terug naar Vliegveld Zestienhoven, en weer naar de garage. Verrassend leuke reacties onderweg, en een idee van hoe leuk rijden in een oldtimer is. Dit is de juiste stemming: relaxt, wars van haast en stress, rijden om het rijden, prima.

Hopelijk herken je hierin iets van je eigen eerste ritjes, en ik voel me niet te goed om toe te geven dat ik bijvoorbeeld de rolhoes had moeten optrekken, en andere kleine

alsikhetvergeetzalikernietaandenken. Alles bij elkaar een plus, en een begin van vele traction-kilometers.Groet Henk en Irene.

Saluut

Ron Fidder