Verslag Afdelingsrit Tan Rotterdam zondag 17 oktober 2021:  door de Alblasserwaard langs Oorlogsmonumenten. 

Zondag 17 oktober 2021 kwamen wij, op uitnodiging van ons lid Carel de Knegt, met 19 auto’s en een kleine 40 personen bij elkaar op de oude boerderij van Carel de Knegt in Wijngaarden. Carel is ook lid van KTR (Keep Them Rolling), Vereniging van Legervoertuigen uit ’40-’45. Hij had enige tijd terug een rit uitgezet voor KTR-leden door de Alblasserwaard langs Oorlogsmonumenten op plaatsen waar in de periode 1940-1945 oorlogsvliegtuigen neergekomen waren. Deze rit kon uiteraard ook gemaakt worden met onze voertuigen van de Tractionclub.

Bij de opkomst der leden zagen we nieuwe en oude bekenden.Carel had met zijn partner de ontvangst prima georganiseerd. Daarbij vonden oude en nieuwe contacten elkaar. Voorzitter Piet sprak een welkomstwoord en overhandigde bloemen en een cadeau aan Carel en partner als dank voor het gebodene en aan Arjan Wemmers, de gids van deze dag.

Opstellen der voitures in rij achter de gids in een VW bus (volgens RDW een T1 uit 1974) ging gesmeerd, want de Traction van Carel stond toevallig bij de reparateur. In de rij een Porsche 914, een Dodge en een moderne automobiel, dat laatste i.v.m. een defecte startmotor in de Traction.

Voorwaarts via polder-traxionweggetjes naar Oud-Alblas, Alblasserdam, langs de Lekdijk naar Kinderdijk met een stop bij de molens, toen naar Nieuw-Lekkerland; het monument Mission Belle bezocht, ter herinnering aan een neergestorte B-17G aan de oevers van de Lek in Nieuw-Lekkerland. Onze gids Arjan Wemmers, lid van de Studiegroep Luchtoorlog gaf helder tekst en uitleg bij het monument. 

Een informatief en inspirerend betoog.

Vrijwilligers van deze studiegroep onderzoeken plaatsen waar in ’40-’45 vliegtuigen neergestort zijn. Soms meters diep in een weiland etc. Berging gebeurt in samenwerking met de eigenaar van het land, de gemeente en Defensie, waarbij de Explosievenopruimingsdienst het laatste woord heeft. 

Voor familie van de bemanningsleden is het nog steeds belangrijk te weten waar hun dierbaren terecht zijn gekomen.

Verder ging het naar Streefkerk, een klein mankement aan een traxion kon snel verholpen worden; Bleskensgraaf het Mosquitomonument, te aldaar, en Molenaarsgraaf.

In Molenaarsgraaf werd het Lancastermonument bezocht, wat bestaat uit een in een vitrine opgestelde Rolls RoycePackard Merlin V-1650 V12-motor en de bijbehorende propeller, die op 4,5 meter diepte zijn opgegraven uit de polder in Bleskensgraaf.

Verder langs het riviertje de Graafstroom naar Brandwijk, op naar Goudriaan voor de stop bij restaurant ’t Raadhuis met koffie van de club. Na de koffie op naar het volgende en laatste monument bij de kerk in Goudriaan, daar liggen 3 bemanningsleden begraven van ook een Lancaster, neergestort op 22 mei 1944. Overigens evenals de Lancaster in Molenaarsgraaf 10 minuten eerder neergeschoten door dezelfde Duitse nachtjager.

Verder ging het via kruipdoor-sluipdoor weggetjes naar Noordeloos, Ameide, Langerak en Nieuwpoort terug naar Goudriaan. 

In het restaurant ’t Raadhuis was gelegenheid de kelen te smeren. Het weer was zo goed gebleven dat diverse leden op het terras nakeuvelden. 

Carel en co. en Arjan hartelijk dank voor deze fantastische dag. Een historische dag om met genoegen te herinneren. 

Zie ook de website tracesofwar.nl,  https://www.ktr.nl/ en https://studiegroepluchtoorlog.nl/

Verslag Ron Fidder.