Na gebruikelijk onthaal met koffie etc. en gebak aanvaarde men de route. Ingeklemd tussen Rotterdam en Den Haag zijn er nog Tractionweggetjes in het Westland. De route voerde o.a. langs Poeldijk naar Den Haag. De vernieuwde boulevard Kijkduin was de pauzestop. Bij Pavarotti, een ijssalon; kocht meningeen een ijsje om in de zon van te genieten. Een HY in het winkelcentrum trok ook de aandacht. Genoten werd ook van het uitzicht op zee. Opgerolde broekspijpen aan de vloedlijn kwamen niet in beeld. Op een stranddag moet je daar niet zijn want het is dan bomvol en is Strand Hoek van Holland het alternatief, dus de weersvoorspelling had zijn werk gedaan.
De route ging verder langs Monster naar Hoek van Holland. Om 14.30 uur stond de gids gereed in het Keringhuis en de deelnemers waren er ook keurig op tijd. Indrukwekkend bouwwerk die Maeslantkering. Goede explicatie van de gids en toelichting op vragen, zowel in het Keringhuis als buiten bij de arm van de Kering. Mensen die de bouw van de waterkering van dichtbij meegemaakt hadden waren nog nooit op bezoek geweest dus ze hadden deze kans aangegrepen. Bij de proefsluiting in september staan duizenden toeschouwers op beide oevers om te kijken.
Een waterig zonnetjes en harde wind kondigde minder goed weer aan. De hoofdharen van de penningmeester stonden niet overeind maar gaven de windrichting aan. Wie ook Tractionbloed in de aderen heeft is Han van Rijen. Op de parkeerplaats dook hij in overall (ketelpak)onder een Traction om een ophangrubber van een uitlaat te controleren. Het laatste gedeelte van de rit voerde naar Maasland, weer de Brasserie Oostgaag. Onder het genot van een drankje en mix van bittergarnituur -dat niet bitter smaakte- keuvelden de deelnemers op het terras over de belevenis die dag en andere zaken. Ad Besems reikte, namens het bestuur, een dure fles wijn uit aan ondergetekende als dank voor de organisatie. Met een “bedankt, we hebben erg genoten tot de volgende keer” namen enkele deelnemers afscheid. De overigen moesten vanwege een hoosbui vluchten onder een overkapping, waarna de glazen weer gevuld werden en niet alleen met regen. De Brasserie en de penningmeester hadden het goed voor mekaar. Nog 2 ritten dit jaar. Zondag 13 oktober naar het Daf museum in Eindhoven door Han van Rijen en zondag 3 november de Snertrit door Carel de Knegt. Daartussen diverse clubactiviteiten gepland o.a. Technische controle. Zie ook de website TanRdam.nl Komt allen! Saluut Ron Fidder.