Fijne tijd

“Dit is de Traction 15 six, bouwjaar 1950, die mijn vader in 1976 gekocht heeft”, steekt Niels van wal. Van origine een Franse auto, gekocht bij Theo van der Laan in Den Haag, toen de kleine Niels 7 jaar oud was. “Enorme fijne tijd beleefd met deze auto, geweldige vakanties in Frankrijk. En toen ik 18 was, mocht ik er zelf mee rond rijden”, lacht Niels. Helaas was hij toen nog de enige die ermee reed, en in 1990 besloot zijn vader, Aad van Loenen, de wagen te verkopen.

Tot aan het kleinste onderdeel

De 15-6 cilinder werd verkocht aan een meneer in Hazerswoude, die de auto (terwijl die nog prima reed, volgens Niels) compleet uit elkaar haalde, tot aan de kleinste onderdelen aan toe! Deze man is er echter nooit meer aan toegekomen om de onderdelen ook weer in elkaar te zetten. In 2004 werden alle losse onderdelen plus koets weer verkocht. De geliefde Trax raakte voor de familie Van Loenen uit het zicht. 

Speurtocht

Ondertussen kroop bij Niels het bloed waar het niet gaan kon… en was hij Eenden gaan restaureren. In 2021 had hij na de verkoop van een gerestaureerde Eend genoeg budget om eens aan een Traction te denken… en hij vroeg zich af waar die 15 six van zijn vader gebleven kon zijn. “Ik werd lid van de TAN Rotterdam en vroeg rond naar het kenteken van mijn vader. Ook vroeg ik na bij de RDW. Na een tijdje liet de RDW weten dat de eigenaar via het kenteken achterhaald was, maar dat de eigenaar geen prijs stelde op contact. Teleurgesteld kocht Niels ‘dan maar’ een B14 uit 1928. Maar het bleef knagen.

Het lot bepaalt

Tot zijn grote verrassing ontving hij een half jaar later een handgeschreven brief! De eigenaar had de brief van de RDW wel ontvangen, maar was er nog niet aan toegekomen om te antwoorden. Het bleek een man uit Leiden, die alle onderdelen van de Traction goed had opgeslagen in zijn huisje in Frankrijk.. in ‘Le Lot'. En hij stond ervoor open om te verkopen. “Enfin, naar de Lot getogen met een aanhanger en de Trax (of eigenlijk alle onderdelen) op te halen, in een prachtig huisje op een heuvel in het Franse landschap." Dat was dus in 2022. De B14 werd snel weer van de hand gedaan, zodat Niels zich op dit project kon storten.

Pippi Langkous-methode

Vol enthousiasme laat Niels zien wat hij de laatste twee jaar al aangepakt heeft; de coque/de koets in elkaar gezet, laswerk aan dorpels en de achterzijde.  Deze heeft hij zelf in delen moeten opbouwen aangezien er niet veel van over was.De wielophanging vernieuwd. Vanaf zijn 18e jaar is hij natuurlijk al aan Eenden aan het sleutelen, maar zo’n Traction kent weer hele nieuwe uitdagingen: “ik doe alles volgens de Pippi Langkous-methode, ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan”, lacht Niels. Met deze instelling, zijn enthousiasme en zijn warm kloppend hart voor de ‘oude liefde' van zijn vader, komt hij er wel. Binnen 2 jaar naar verwachting of eerder is deze bolide rollend en gebruiksklaar. “Mijn vader vindt het ook helemaal geweldig, hij geniet met mij mee." En zo is de cirkel weer gesloten.